3D tekenen en scannen bij nieuwbouw Valtra

In deze werkplaatsupdate gaan we wat dieper in op de tekenwerkzaamheden, het 3D scannen en het waarom hiervan.

Onze tekenaar Jan ontwerpt de Valtra in Solidworks. Solidworks is net als Autodesk Inventor een van de meest gebruikte 3D tekensoftware paketten. Ook onze sponsor MTA Apeldoorn maakt gebruik van Solidworks.

Voordelen 3D tekenen

  • Het tekenen in 3D maakt alles veel duidelijker. Ten opzichte van een 2D tekening is een 3D tekening sneller te begrijpen en worden zaken sneller duidelijk;
  • Ontwerpfouten komen sneller in beeld. Dit is één van de belangrijkste voordelen t.o.v. 2D tekenen. Bij 3D tekenen kun je alles op tekening al in elkaar “passen” en zelfs laten bewegen;
  • Het produceren van de getekende producten gaat sneller en makkelijker. Ditzelfde geldt ook voor het CNC frezen van onderdelen. Hier kan het 3D bestand als basis gebruikt worden om een CNC frees te programmeren;
  • 3D printen van een model wordt makkelijker. Het bestand bevat alle gegevens die nodig zijn een 3D model te printen. 

Onze Valtra

Om een mooie 3D tekening te krijgen, zijn we eerst begonnen alle bestaande onderdelen in 3D over te tekenen. Van de motor waren geen tekeningen beschikbaar. Deze hebben we daarom zelf ingemeten en op tekening gezet.

De bestaande onderdelen de we van Popey overgenomen hebben waren al wel in 3D getekend door John van Alphen. Deze bestanden heeft onze tekenaar Jan allemaal om moeten zetten naar Solidworks bestanden.

Rockwell achteras

Daarna wordt er een ruwe schets gemaakt met maten, zoals deze door de NTTO voorgeschreven worden. Aan de hand hiervan bouwen we een 3D model op. Tijdens het opbouwen van het model is het makkelijk direct zaken aan te passen. Zo kun je vooraf voor het overgrote deel bepalen hoe de trekker er uit komt te zien.

Een van de eerste ontwerpen van het frame.

Reverse Engineering (van 3D scan tot bruikbare data)

Een tegenwoordig veel gebruikte techniek “Reverse Engineering” passen wij ook toe bij de bouw van de Valtra. Dit doen wij onder andere op de motorkap, spatborden en dashboard.

Faro scanarm

De 3D scan-arm

Bij Reverse Engineering worden bestaande onderdelen door middel van een 3D scanner gescand. Van deze scan (ook wel puntenwolk) wordt een bestand gemaakt wat wij in Solidworks in kunnen lezen en uiteindelijk kunnen bewerken om aanpassingen op te gaan doen.

Reverse Engineering wordt ook gebruikt bij kwaliteitscontrole. Het gemaakte product wordt hierbij gescand om bepaalde maten en afmetingen te controleren.

Helaas kregen wij de tekening-bestanden van ons kapwerk niet tot onze beschikking van Valtra. Deze bestanden hadden wij als basis kunnen gebruiken om “verder te borduren”. Om het plaatje dan toch compleet te krijgen zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om het kapwerk op tekening te krijgen.

Geopoints_Logo_transparant - klein

Geopoints: Specialist in 3D-scan oplossingen.

We zijn in contact gekomen met Geopoints. Geopoints is een bedrijf dat tot ver in Europa en daarbuiten scan oplossingen aanbied. Neem vooral ook even een kijkje op hun site. Na een bezoek van Nico aan onze werkplaats reageerde hij direct enthousiast en is onze motorkap inmiddels al door hem gescand. Het resultaat zie je hieronder op de afbeelding. Zeg nou zelf… niet van echt te onderscheiden toch!?

tvaltmet-valtramotorkap-001

De door Geopoints gescande motorkap. Deze is nabewerkt door Jan.

Om een kleine indruk te geven van het 3D scannen hier een filmpje van het proces.

 

Na het scannen volgen enkele uren tot dagen aan nabewerking. Dit verklaart dat het niet zomaar even een klusje tussendoor is!

Uiteindelijk een resultaat tot nu toe van ons nieuwbouwproject

3D model

3D Model

Belangrijk om te melden

Last but not least toch wel even belangrijk om hier te melden: Onze hobby is en blijft afhankelijk van sponsoren, familie, vrienden en kennissen. Zonder deze mensen zouden we het niet kunnen doen. Daarom willen we bij dit artikel toch even een aantal mensen met nadruk bedanken. Deze mensen zijn achter de schermen vaak veel tijd kwijt aan onder andere ons tekenwerk.

Jan de Witt en Nico Vijzel (Geopoints) bedankt voor jullie inspanning! Nico voor het “even tussendoor” scannen van ons kapwerk en Jan voor al je uren die je investeert in het tekenwerk en de mooie plaatjes!