Werkplaatsupdate 23 juli 2017

Eindelijk weer even een berichtje vanuit de werkplaats over de nieuwbouw van onze Valtra T174 Light SuperStock!

We hebben niet stil gezeten. In deze update nemen we jullie mee met wat we allemaal gedaan hebben.

Frame getekend, gebogen en gelast

Nadat Jan de tekeningen definitief gemaakt heeft hebben we de framebuizen op maat laten maken en af laten lassen om ze uiteindelijk netjes in bokjes op te spannen zodat we er zelf mee verder konden. Dit is mede mogelijk gemaakt door Gasthof Pension Hogt en Scholten en Ter Hoeven Rietdekkers.

Framedelen opgespannen in bokjes

Snijden met de waterstraalsnijmachine

Hierna zijn er bij onze sponsor MTA Apeldoorn diverse stalen platen voor o.a. de motorsteunen, bevestiging achteras en remklauwen en natuurlijk onze vooras gesneden. Geweldig om te zien hoe alles door middel van hun waterstraalsnijmachine uitgesneden wordt.

Een aantal onderdelen zijn daarna voorzien van de juiste zettingen. Als je goed naar de afbeelding hiernaast kijkt zie je dat een aantal onderdelen wat “lipjes” bevatten. Deze lipjes passen weer in andere onderdelen die voorzien zijn van gleuven. Het voordeel hiervan is dat alles 100% past en je diverse zaken heel snel in elkaar zet. Zie het als een soort Lego! Een voorbeeld is op de volgende foto te zien. Hier zie je de gesneden vooras met steunen. Alles past exact in elkaar!

Vooras met bevestigingssteunen

Inmiddels hebben we ook een aantal andere onderdelen voor o.a. de besturing verzameld. We hebben naar diverse oplossingen gekeken, waaronder zelf maken. Na wat overleg en denkwerk met de mannen van Entraction uit Vaassen hebben we besloten dit met bestaande onderdelen te gaan doen. Met minimale aanpassingen hebben we een volledige stuurinrichting!. De onderdelen zijn beschikbaar gesteld door Entraction, waarvoor natuurlijk onze hartelijke dank!

De naven zijn aangepast en worden voorzien van draadeinden om zo de aluminium voor velgen te kunnen monteren.

Achter de vooras zal een hydraulische cilinder worden gemonteerd. Onder het dashboard komt een orbitrol. Deze is, net als zoveel andere mooie onderdelen, beschikbaar gesteld door Leemac uit Liessel, waarvoor natuurlijk ook onze dank!

Mooi stukje vakwerk!

Een ander mooi stukje vakwerk is ons koppelingshuis. De motorplaat is volledig CNC gefreesd uit aluminium. Op deze motorplaat bevestigen we een stalen ring, waarachter het vliegwiel zit. Alle aluminium delen en het bijbehorende freeswerk zijn beschikbaar gesteld door onze “grote” anonieme sponsor….we noemen hem “Paul”.

Vakwerk!!

Paul en medewerkers….super bedankt voor het mooie stukje vakwerk! Wij zijn er echt trots op!!!

Passen, meten en in elkaar lassen!

Na alle voorbereidingen konden we beginnen met het monteren van de Rockwell achteras in het frame. Deze is uitgelijnd op het Sisu motorblok. Het blok is door middel van motorsteunen in het frame gemonteerd.

Hierna begonnen met het monteren van de vooras. Net als vele andere zaken weer een mooi stukje tekenwerk van Jan!

Vooras

En dan….even buiten kijken

Eindelijk is het dan zo ver. Na alles in elkaar gezet te hebben (met spontane hulp van Arjen en Ruben) kan het frame naar buiten gerold en bij daglicht bekeken worden. Gaaf hoor! Dan geeft toch een heel ander beeld zo!

Eindelijk naar buiten!

Daarna alles weer snel naar binnen en toch maar eens even de motorkap op het frame zetten. En dan kun je toch al een beetje een idee krijgen hoe het gaat worden. Zie de onderstaande foto voor het resultaat tot nu toe!

En nu verder…

We gaan nu verder met het monteren van de stuurcilinder en het definitief maken van de tekeningen van de rolkooi. De rolkooi laten we ook, net als het frame ergens anders maken.

Binnenkort meer!