Werkplaatsupdate met o.a. 3D printen en wat nieuwe foto’s

Eindelijk weer een update vanuit de werkplaats!

Achter de schermen hebben we niet helemaal stil gezeten. Er is veel getekend en werk door anderen verzet. Zo zijn de nieuwe zuigers en bussen binnen. Daarnaast is de krukas gebalanceerd om hoog toeren te kunnen draaien. Binnenkort kunnen we dus serieus verder met de motor. Er moeten namelijk nog drijfstangen getekend en gemaakt worden.

Jan heeft een 3D model geprint van de adapter/lagerhuis voor de verdelerkap van de ontsteking. Dit om te kijken of het idee wat we hebben ook daadwerkelijk past. Een geweldig stukje werk! Want het past! Binnenkort gaan we deze in aluminium maken.

De zij beplating die Jan getekend heeft is door de mannen van Metaal techniek Apeldoorn geheel van aluminium gesneden en gezet.

En hier zie je dus één van de voordelen van het tekenen. Alles past 100%! De beugels en beplating waren binnen enkele uren strak gemonteerd aan de trekker. De volgende stap wordt de gewichtenbak voorin de neus. We verwachten nogal wat extra gewicht in de neus te moeten maken.

 

Door het monteren van de zij-beplating vonden we dat de wielen er toch vrij dicht langs liepen. We hebben dus besloten de trekker iets breder op spoor te zetten. Hiervoor hebben we aluminium spacers gemaakt en deze hebben we inmiddels al gemonteerd in de velg. Dit geeft de trekker ook iets meer body.

Standaard is de Valtra T174 voorzien van een cabine. Wij monteren het originele kapwerk zonder cabine. Hierdoor ontstaat er een ruimte tussen het dashboard en de motorkap. We willen dat alles straks in een mooie lijn in elkaar over loopt. Hierbij krijgen we nu hulp.

Afgelopen vrijdag hebben we een dagje in de werkplaats van MTA doorgebracht. We zijn begonnen de motorkap zijn definitieve plek te geven. We hadden deze reeds voorzien van scharnieren, maar bij het openen van de kap zou deze tegen het dashboard aanlopen. Dat is nu opgelost. Om alles straks mooi in lijn te krijgen is de kap heel iets verbreed aan de achterzijde. Dit hebben we gedaan door een een klein subframe in aan te brengen. De voorzijde van de kap valt nu in een mooie steun die voorzien is van een soort geleider. Zo valt die altijd recht in het slot.

Het tussenstuk tussen de motorkap en dashboard zullen we van aluminium gaan maken. Dit wordt deels handwerk. Gelukkig hebben we daarvoor hulp van een echte VAKMAN! en daar zijn we maar al te blij mee!

Inmiddels zijn de tekeningen voor het kapwerk aan de voorzijde van de trekker ook bijna klaar. Ook hier proberen we weer iets bijzonders te ontwerpen.

Komende dagen zullen we in onze eigen werkplaats alle onderdelen die de laatste tijd aan het frame gemonteerd zijn definitief vast gaan lassen. ook de besturing hebben we moeten veranderen. Hiervoor is een nieuwe stuurpomp aangeschaft.

Hier nog wat foto’s van de laatste werkzaamheden.